Rancangan Pengajaran Harian
Bahasa Melayu Tahun 3
Matapelajaran : Bahasa Melayu
Kelas : Tahun 3 Kambar
Tarikh : 15/ 08/ 2011
Masa : 9.00-10.00 pagi
Bilangan Murid : 22 Orang
Bidang Pelajaran : Menziarahi saudara
Objektif Pembelajaran :Membaca dan menggunakan kata nama am dan
kata nama khas dengan
betul.
Hasil Pembelajaran : Di
akhir pembelajaran ini murid dapat
A: Menguasai
isi kandungan pelajaran
1. Murid membaca teks dengan
sebutan dan intonasi yang betul
2. Murid mengenal dan menggunakan kata nama khas dan kata nama am
B: Membina
kemahiran saintifik dan kemahiran berfikir
1.Mengenalpasti
kata nama am dan kata nama khas dalam petikan.
2.Menyenaraikan kata
nama am dan kata nama khas.
C: Mengamalkan
sikap saintifik dan nilai murni
1.Murid bersyukur
dengan hubungan silaturahim antara saudara mara.
2. Murid dapat
menjalin kasih sayang dengan saudara mara.
Senarai
istilah/konsep/prinsip/hukum/teori
1.Sepupu
Bahan , peralatan
dan bahan sumber
Kad yang berhuruf,
persembahan power point, Komputer riba,
LCD, teks ringkas, lembaran kerja.
Pengetahuan sedia
ada :
Murid telah mempelajari kata nama am dan
kata nama khas dalam unit tahun 2
Fasa
|
Isi Kandungan
|
Aktiviti Pengajaran dan
Pembelajaran
|
Nota
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti murid
|
|||
Permulaan/
Mencungkil idea
(Permainan
bahasa)
(5minit)
|
Mencantumkan huruf menjadi satu
perkataan
|
1.
Guru
mengedarkan sekeping sampul surat yang mengandungi kad yang berhuruf.
2. Guru akan mengawasi aktiviti
yang dilakukan oleh murid.
3. Guru bersoal jawab dengan murid
mengenai aktiviti yang telah dilakukan.
4.
Seterusnya,
guru menyatakan topik pelajaran lalu memulakannya
|
1.
1.murid
– murid bekerjasama dalam kumpulan untuk menyusun huruf – huruf yang diberikan untuk membentuk
satu perkataan.
2.
2.Wakil
murid dari setiap kumpulan menampal perkataan yang telah dibentuk.
3.
3.Murid
– murid membaca perkataan yang dibentuk dalam kumpulan masing – masing.
4.
|
Strategi/teknik
-Teknik permainan bahasa
-Kaedah kumpulan
|
Menstruktur/
menstruktur semula
(18minit)
|
1 Murid membaca teks bertajuk
‘Menziarahi Saudara’ dengan sebutan dan intonasi yang betul.
2.Guru menerangkan konsep kata
nama am dan kata nama khas.
|
1. Murid diminta membaca
petikan secara individu dengan kuat danmengikut intonansi serta gaya yang
betul.
2.Murid-murid yang lain
dikehendaki
mendengar dan meneliti teks
sambil
memahami petikan tersebut.
3.kemudian guru menanyakan
soalan kepada murid berkaitan dengan petikan.
4. Guru menerangkan konsep kata
nama am dan kata nama khas dengan memberi contoh dengan menggunakan
persembahan power point.
5.Guru meminta murid
menyenaraikan kata nama am dan kata nama khas yang terdapat dalam petikan
|
1.Murid membaca teks petikan
dengan kuat mengikut intonasi serta gaya yang betul.
2. Murid menjawab soalan guru.
3.Murid menyenaraikan kata nama
am dan kata nama khas yang terdapat dalam petikan.
|
- penyoalan
BBM:
-Komputer riba, LCD,
Persembahan power point.
Nilai:
-Bersyukur
|
Aplikasi
idea
(Aktiviti
kumpulan)
(10minit)
|
Menyenaraikan
Kata nama am dan kata nama khas
|
1. Murid dibahagikan kepada lima kumpulan.
2.Setiap kumpulan diedarkan
sehelai kertas mahjong dan murid dikehendaki menyenaraikan perkataan mengikut
jenis kumpulannya dalam masa yang diperuntukan.
4. Guru memilih kumpulan
yang menyenaraikan kata nama am dan kata nama khas dengan betul dan segera
sebagai kumpulan pemenang.
|
1 Murid menyenaraikan kata nama dan kata nama khas dalam masa
yang diperuntukan.
2.Kumpulan yang menang akan
membaca perkataan – perkataan yang mereka disenaraikan di hadapan kelas.
|
Sumbangsaran
Perbincangan
Sikap saintifik
dan nilai
murni
*Berkongsi
idea
dengan rakan
rakan
*Bekerjasama
dalam
kumpulan.
|
Penutup
(3minit)
|
Mengimbas kembali
kemahiran.
|
1.
Guru
meminta murid menyenaraikan kata nama am dan kata nama khas yang dipelajari
secara rawak.
2.
Guru
mengedarkan lembaran kerja kepada murid.
|
1. Murid menyenaraikan kata
nama am dan kata nama khas yang dipelajari secara rawak.
2. Murid diminta menyiapkan
lembaran kerja dirumah sebagai latihan tambahan.
|
Strategi/teknik
-Penyoalan
-keseluruhan
kelas.
-lembaran
kerja
|